Hallitusneuvottelut jatkuvat

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 19.05.2023

Hallitusneuvottelut jatkuvat. Puolueet neuvottelevat tällä viikolla verotuksesta. Hallitusneuvotteluja johtaa Petteri Orpo. Neuvottelut pidetään Säätytalolla Helsingissä.

Hallitusneuvotteluissa on mukana neljä puoluetta. Mukana ovat kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Puolueet ovat keskustelleet neuvotteluissa monista asioista. Puolueiden mukaan tavoite on, että Suomessa käy tulevaisuudessa töissä 100 000 ihmistä enemmän kuin nyt. Hallitusneuvottelujen vetäjän Petteri Orpon mukaan Suomen talous paranee paljon, jos työpaikkoja on enemmän. Puolueet ovat yhtä mieltä siitä, että Suomen täytyy säästää paljon rahaa.

Kokoomus esitti vaalikampanjassaan, että Suomen menoista  täytyy säästää kuusi miljardia euroa. Petteri Orpo sanoo, että vaikeimpia asioita ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen säästöt. Suomen sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenteita täytyy myös uudistaa. Asiantuntijat arvioivat, että uusi hallitus leikkaa etuuksien korotuksiin ja asumistukeen. Hallitus voi myös lyhentää ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Kokoomus kertoi tällä viikolla, että se haluaa alentaa palkkaveroa. Kokoomuksen mukaan Suomen valtio voi tienata lisää nostamalla haittaveroja. Haittaveroihin kuuluu esimerkiksi tupakkavero. Perussuomalaiset ei kannata palkkaveron alentamista. Perussuomalaiset on sitä mieltä, että veroja ei voi alentaa, kun valtiolla on paljon velkaa.

Hallitusneuvotteluissa puolueet ovat olleet eri mieltä siitä, miten Suomi päättää maahanmuuttopolitiikasta. Puolueilla on erilaisia näkemyksiä myös ilmastoasioissa.

Hallitusneuvotteluissa sovitaan myös siitä, mitä ministerinpaikkoja puolueet saavat uudessa hallituksessa.

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet nyt noin kolme viikkoa. Petteri Orpon tavoite on, että puolueet sopivat uudesta hallituksesta juhannukseen mennessä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)