Hallitus on kokoontunut kehysriiheen

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 16.04.2024

Hallitus on kokoontunut kehysriihineuvotteluihin. Hallitus päättää kehysriihessä, miten valtio käyttää rahaa tulevina vuosina.

Hallituksen puolueet valmistelivat kehysriihineuvotteluja monia viikkoja. Hallituksessa ovat mukana kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Hallitus joutuu tekemään kehysriihessä vaikeita päätöksiä. Se johtuu siitä, että Suomi velkaantuu koko ajan vakavasti. Hallitus aikoo leikata valtion menoja ainakin kaksi miljardia euroa. Hallitus aikoo myös kiristää verotusta ainakin miljardilla eurolla. Valtion taloudessa on tarkoitus säästää ainakin kolme miljardia euroa lisää. Hallitus on sopinut jo aiemmin kuuden miljardin euron säästöistä.

Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että Suomen taloudellinen tilanne on vaikeutunut sen jälkeen, kun hallitus aloitti. Purra kirjoitti viestipalvelu X:ssä tiistaiaamuna, että neuvottelut ovat edenneet hyvin.

– Saamme tänään kehysriihen valmiiksi. Suurimmat asiat on jo sovittu.

Pääministeri Petteri Orpo sanoi hallituksen tiedotustilaisuudessa, että kehysriihestä tulee vaikea.

– Suomen velkaantuminen täytyy pysäyttää.

RKP:n puheenjohtaja ja opetusministeri Anna-Maja Henriksson sanoi tiistaiaamuna, että kehysriihen päätökset eivät ole vielä valmiit. Henrikssonin mukaan päätökset eivät ole helppoja.

Helsingin Sanomien ja Ylen tietojen mukaan hallitus aikoo nostaa arvonlisäveroa eli ALV-maksua. Se nostaa tavaroiden ja palveluiden hintoja.

Kehysriihi alkoi maanantaina ja päättyy tänään tiistaina.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)