Hallitus melkein hajosi

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.04.2021

Suomen hallitus neuvotteli monta päivää siitä, miten valtion rahoja käytetään kahden seuraavan vuoden aikana. Hallitus melkein hajosi, mutta pääsi lopulta keskiviikkona sopuun.

Hallitus neuvotteli monta päivää valtion rahojen käytöstä. Neuvottelua kutsutaan puoliväliriiheksi. Hallitus on nyt kautensa puolivälissä. Kautta on jäljellä kaksi vuotta.

Tavallisesti puoliväliriihi kestää päivän ja kaksi. Tällä kertaa se kesti melkein viikon. Viikonvaihteessa näytti jopa siltä, että hallitus voi hajota.

Sopu oli hankalinta keskustalle. Keskusta halusi pienentää työttömyysturvaa, jotta työttömyys vähenisi. Keskusta halusi, että valtio ottaa vähemmän velkaa kuin, mitä muut hallituspuolueet halusivat. Keskusta halusi myös, että turpeen tuotanto vähenee nykyistä vauhtia hitaammin.

Keskusta ei saanut kaikkia vaatimuksiaan läpi. Mutta pitkien neuvottelujen jälkeen puolue hyväksyi esityksen, jonka pääministeri Sanna Marin teki.

Työttömyysturva ei heikkene. Sen sijaan valtio aikoo luoda muilla tavoilla noin 50 000 uutta työpaikkaa. Veroja korotetaan jonkin verran. Turpeen tuottajat saavat lisää tukea.

Lähde: Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste