Hallituksen riita oli isoin uutinen Suomessa viime torstaista lauantaihin. Riitely alkoi torstai-iltana. Pääministeri Juha Sipilä ilmoitti silloin, että hän harkitsee hallituksen eroamista.
– On hyvin todennäköistä, että kävelen presidentin luo huomenna, sanoi Sipilä torstai-iltana tiedotustilaisuudessa.
Sipilä tarkoitti, että hän aikoo jättää hallituksen eronpyynnön presidentille. Hallituksen kiista koski sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista. Sitä kutsutaan lyhyesti myös sote-uudistukseksi.
Sipilän ilmoitus oli yllätys. Kaikki luulivat, että hallitus oli sopinut uudistuksesta hallitusohjelmassa jo viime keväänä.
Suurin kiista oli keskustan ja kokoomuksen välillä. Keskusta halusi Suomeen 18 aluetta, jotka järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Kokoomus halusi vain viittä aluetta. Kolmas hallituspuolue Perussuomalaiset oli samaa mieltä keskustan kanssa.
Hallituspuolueet neuvottelivat torstai-illasta lauantaiaamuun, kunnes sopu syntyi. Hallitus päätti, että 15 aluetta järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut. Hallitus sopi samalla, että Suomen 18 maakuntaa saavat enemmän valtaa kuin nykyisin. Niitä kutsutaan itsehallintoalueiksi.
Hallitus päätti myös, että potilaan valinnanvapaus kasvaa. Potilas saa itse valita, meneekö hän terveyskeskukseen vai yksityiselle lääkäriasemalle. Potilas voi käyttää myös jonkun järjestön terveyspalveluja.
Uusi järjestelmä käynnistyy vuoden 2019 alussa eli vähän yli kolmen vuoden kuluttua.
Kiista aiheutti hallituskriisin. Se tarkoitti, että hallituspuolueet eivät luottaneet toisiinsa. Jos luottamusta ei ole, hallitus ei pysty tekemään päätöksiä.
Hallituksen ero olisi pahentanut Suomen hankaluuksia. Suomen talous on heikossa kunnossa. Valtion velka kasvaa huolestuttavan nopeasti. Siksi on pakko säästää ja leikata valtion ja kuntien menoja. Leikkausten takia palvelut heikentyvät ja tuet pienentyvät.
Nykyinen hallitus yrittää tehdä uudistuksia, jotta talous lähtee kasvuun. Hallituksen ero ja uudet eduskuntavaalit hidastaisivat uudistuksia ja talouden elpymistä.
Lähde: Yle, Helsingin Sanomat

Tosi hyvä
hyvä Juha Sipilä