Hallitus ja ammattiliitot kiistelevät

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.10.2018

Pääministeri Juha Sipilän hallituksen vaikeudet jatkuvat. Suomessa lakkoiltiin jälleen alkuviikosta.

Pääministeri Juha Sipilä mittasi äänestyksellä hallituksen luottamuksen eduskunnassa viime viikolla. Hallitus voitti äänestyksen ja sai edsukunnan luottamuksen. Hallitus päätti sen jälkeen viedä kiisteltyä lakia eteenpäin.

Äänestys liittyy kiistaan työntekijöiden irtisanomisesta eli potkuista. Hallitus haluaa muuttaa lakia niin, että pienten yritysten on helpompi irtisanoa työntekijöitä. Hallitus uskoo, että pienet yritykset palkkaavat enemmän väkeä, jos niiden on myös helpompi irtisanoa työntekijöitä. Hallituksen mukaan Suomen työllisyys paranee tällä tavalla. Ammattiliitot vastustavat hallituksen esitystä.

Ammattiliittojen mukaan hallituksen esitys on epäoikeudenmukainen. Liittojen mielestä pienten yritysten työntekijät ovat muutoksen jälkeen huonommassa asemassa kuin suurten firmojen työntekijät.

Pääministeri Sipilän mielestä ammattiliittojen ei pidä järjestää lakkoja tällaisten asioiden takia. Pääministeri on kuitenkin sanonut, että hän ei halua kieltää poliittisia lakkoja.

Julkisen alan työntekijät järjestivät suuren lakon alkuviikosta. Julkisten ja hyvinvointialojen liiton eli JHL:n kaksipäiväinen lakko vaikutti erityisesti koulujen ruokailuun ja siivoukseen. Osa kirjastoista oli kiinni.

Lakossa oli yli 10 000 ihmistä. Lakkotoimet vaikuttivat yli 50 kunnan palveluihin. Myös Teollisuusliitto osallistui lakkoon.

Lähteet Yle, HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste