Hallitus  vähentää tieteen rahoitusta

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.05.2021

Suomen hallitus vähentää yliopistojen tieteellisen tutkimuksen rahoitusta.

Hallitus neuvottelee joka kevät Suomen valtion rahojen käytöstä. Hallitus leikkaa valtion menoja menoja 370 miljoonalla.

Opetus- ja kulttuuriministeriö  eli OKM aikoo leikata tutkimuksen rahoitusta 35 miljoonalla eurolla joka vuosi. Yliopistot ovat järkyttyneet hallituksen suunnitelmasta.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon mukaan rahoituksen vähenemisen syy on valtion menojen leikkaus. Saarikko lupaa, että tieteen rahoitus säilyy suunnilleen samana, koska Suomi saa rahaa myös EU:n elvytyspaketista.

– Tieteen ja tutkimuksen rahoitusta ei saa heikentää.  Rahoitusta pitää vähentämisen sijaan lisätä. Tiede ja tutkimus ovat aloja, jotka synnyttävät uusia työpaikkoja Suomeen, Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo.

Lähteet Talouselämä, STT, Yle, HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste