Hallituksessa on 19 ministeriä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva / Seppo Samuli
Uutinen julkaistu: 19.06.2023

Suomen uudessa hallituksessa on yhteensä 19 ministeriä. Kokoomuksella on kahdeksan ministeriä, perussuomalaisilla seitsemän, RKP:llä 2,5 ja kristillisdemokraateilla 1,5.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on uuden hallituksen pääministeri. Petteri Orpo on pääministeri, koska kokoomus voitti vaalit. Petteri Orpo veti myös hallitusneuvottelut.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra on valtiovarainministeri. Kokoomuksen Elina Valtonen on ulkoministeri. Puolustusministeri on kokoomuksen Antti Häkkänen.

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson on opetusministeri. Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah on maa- ja metsätalousministeri.

RKP ja kristillisdemokraatit jakavat liikunta-, urheilu- ja nuorisoministerin paikan. Kumpikin puolue saa hoitaa ministerin tehtävää kaksi vuotta. RKP:n Sandra Bergqvist hoitaa ministerin tehtävää ensimmäiset kaksi vuotta.

Uudessa hallituksessa on myös sosiaaliturvaministeri. Sosiaaliturvaministeri hoitaa ja kehittää sosiaaliturvaa. Sosiaaliturvaministeri on kokoomuksen Sanni Grahn-Laasonen.

Kaikkiaan hallitukseen tulee 19 ministeriä. Hallituksessa on mukana neljä puoluetta: kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)