Ennakkoäänestys alkaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Selkokeskus
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 17.01.2024

Presidentinvaalien ennakkoäänestys alkaa tänään. Ennakkoon voi äänestää Suomessa ja ulkomailla. Presidentinvaaleissa on yhdeksän ehdokasta, joita voi äänestää.

Presidentinvaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 17. tammikuuta. Ennakkoon voi äänestää Suomessa ja ulkomailla. Ennakkoäänestys jatkuu Suomessa tiistaihin 23. tammikuuta saakka. Ulkomailla voi äänestää ennakkoon lauantaihin 20. tammikuuta saakka.

Jos sinulla on oikeus äänestää, olet saanut kotiisi kirjeen. Kirjeessä on kaksi äänioikeusilmoitusta, koska presidentinvaalissa voi olla kaksi äänestystä. Saat äänioikeusilmoituksen sähköisenä, jos olet ottanut Suomi.fi-palvelun käyttöön.

Presidentinvaalien vaalipäivä on 28. tammikuuta. Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli 50 prosenttia äänistä ensimmäisellä kierroksella, järjestetään toinen kierros. Toisen kierroksen äänestyspäivä on sunnuntai 11. helmikuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)