Eläkeläiset vastustavat tukien leikkauksia

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.10.2015

Eläkeläiset osoittivat viime torstaina mieltään Helsingin keskustassa. He vastustivat hallituksen leikkauksia eläkeläisten tukiin.

Mielenosoitus järjestettiin Kansalaistorilla Sanomatalon ja Musiikkitalon vieressä. Eläkeläiset vastustivat erityisesti eläkeläisten asumistuen muuttamista yleiseksi asumistueksi. Muutos heikentää tukia, joita eläkeläiset saavat asumiskustannuksiinsa. Eläkeläiset pelkäävät, että heidän rahansa eivät riitä lääkkeisiin ja kotipalveluihin.

Mielenosoituksen järjestivät Eläkkeensaajien keskusliitto (EKL) ja Eläkeläiset ry. Eläkeläiset järjestivät edellisen kerran näin suuren mielenosoituksen 1990-luvun alussa. He vastustivat myös silloin leikkauksia, joita hallitus tuolloin suunnitteli.

– Köyhyysrajan alapuolella on nyt noin 700 000 eläkeläistä. Köyhien määrä kasvaa näiden leikkausten jälkeen, sanoi EKL:n puheenjohtaja Martti Hellsten Ylen haastattelussa.

Mielenosoituksessa nähtiin ja kuultiin monenlaisia iskulauseita:

Eläkkeellä pitää elää!

Leikkaus on loukkaus!

Näpit irti kukkarostamme!

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)