Ei isoja tapahtumia ensi kesänä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.04.2020

Suomessa ei järjestetä isoja tapahtumia ennen elokuun alkua. Hallitus kertoi suosituksesta keskiviikkona. Perinteisiä kesäjuhlia ja festivaaleja ei siis järjestetä ensi kesänä.

Hallitus neuvotteli keskiviikkona seitsemän tuntia, mitä rajoituksia seuraavaksi käytetään koronaviruksen takia. Hallitus päätti suositella, että suuria tapahtumia ei järjestetä ennen elokuun alkua. Suositus koskee tapahtumia, joissa on enemmän kuin 500 ihmistä.

Päätös tarkoittaa sitä, että ainakaan kesäkuussa ja heinäkuussa Suomessa ei järjestetä kesätapahtumia. Esimerkiksi Järvenpään Puistoblues ja Turun Ruisrock ilmoittivat jo aiemmin, että tapahtumia ei järjestetä tänä kesänä.

Lisää testausta ja jäljitystä

Pääministeri Sanna Marin kertoi, miten Suomi yrittää nujertaa koronaviruksen. Keinoja ovat testaus, jäljitys, eristys ja hoito. Samalla hallitus aikoo hitaasti vähentää rajoituksia.

Testejä lisätään paljon. Niiden avulla yritetään löytää ihmiset, joilla on koronavirus. Sairastunut ihminen joutuu eristykseen, ja hänet hoidetaan.

Jäljitys tarkoittaa, että viranomaiset etsivät ne ihmiset, joihin virus on voinut tarttua. Heidätkin testataan tai he joutuvat kahden viikon eristykseen kotonaan.

Aiemmat rajoitukset ovat toimineet Suomessa hyvin. Koronavirus ei ole levinnyt Suomessa yhtä laajalti kuin esimerkiksi Italiassa, Yhdysvalloissa tai Ruotsissa.

Mitä rajoituksille tapahtuu seuraavaksi?

Hallitus kertoi myös, miten se arvioi rajoituksia seuraavaksi. Hallitus seuraa, kuinka koronavirus leviää, ja päättää rajoituksista sen perusteella.

Ensi viikolla hallitus päättää, miten alle 500 ihmisen kokoontumisia rajoitetaan. Yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty toukokuun puoliväliin asti.

Hallitus päättää ensi viikolla myös päiväkotien ja koulujen rajoitusten jatkosta. Suurin osa kouluista ja päiväkodeista on kiinni 13. toukokuuta asti.

Vapun jälkeen toukokuun 3. päivänä hallitus pitää vielä kokouksen. Siellä hallitus suunnittelee, miten rajoituksia hiljalleen lopetetaan.

Kesäkuun alussa hallitus antaa suositukset elokuun ja syksyn tapahtumille.

3 kommenttia artikkeliin ”Ei isoja tapahtumia ensi kesänä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)