Eduskunta hyväksyi Suomen Nato-jäsenyyden

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.03.2023

Eduskunta on hyväksynyt Suomen Nato-jäsenyyden. Eduskunta äänesti asiasta keskiviikkona.

Suomi on nyt valmis liittymään Natoon. Suomen jäsenyys voidaan hyväksyä, kun kaikki Nato-maat hyväksyvät Suomen jäsenyyden.

Suomen parlamentti eli eduskunta äänesti asiasta keskiviikkona. 184 kansanedustajaa kannatti jäsenyyttä. Seitsemän kansanedustajaa äänestä vastaan.

Natoon liittymisen vastustajat ovat vasemmistoliiton kansanedustajia. Myös Ano Turtiainen vastusti Suomen liittymistä Natoon. Perussuomalaisten kansanedustaja Mika Niikko äänesti tyhjää.

Eduskunta päätti viime vuoden toukokuussa, että Suomi hakee Naton jäsenyyttä. Syynä oli Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Suomi ei halua jäädä yksin, jos Venäjä jatkaa sotaa.

28 Naton jäsenmaata on hyväksynyt Suomen jäsenyyden. Turkki ja Unkari eivät ole vielä hyväksyneet Suomen jäsenyyttä.

Unkari käsittelee Suomen hakemusta

Suomen Nato-hakemuksen käsittely alkoi eilen Unkarissa. Unkarin parlamentti käsittelee myös Ruotsin Nato-hakemusta. Unkari arvioi, että käsittely voi kesää jopa kuukauden. Unkari aikoo lähettää Suomeen ja Ruotsiin virkamiehiä, jotka keskustelevat Nato-jäsenyydestä.

Unkarin parlamentissa arvosteltiin Suomea ja Ruotsia. Jotkut Unkarin parlamentin jäsenet sanoivat, että Suomi ja Ruotsi ovat loukanneet Unkaria, koska ne ovat arvostelleet Unkarin oikeusvaltiota. Unkarin pääministeri Viktor Orbán on sanonut, että hän kannattaa Suomen ja Ruotsin jäsenyyttä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)