Havainto droonista pysäytti lentoliikenteen Helsingissä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva / Teemu Salonen
Uutinen julkaistu: 15.05.2026

Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoliikenne keskeytettiin varhain perjantaiaamuna. Syynä oli se, että Uudellamaalla ilmassa liikkui ehkä drooni. Vaara on ohi, ja lentoliikenne toimii Helsingissä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoliikenne keskeytettiin varhain perjantaiaamuna. Myös Ilmavoimien hornetit lensivät perjantaiaamuna Helsingissä. Monet asukaat kuulivat hävittäjien kovat äänet.

Sisäministeriö julkaisi perjantaiaamuna vaaratiedotteen. Tiedotteessa sanottiin, että ihmisten pitää pysyä sisällä.

Sisäministeriön pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka sanoo, että vaaratiedote julkaistiin, koska Uudellamaalla asuu paljon ihmisiä. Pelastusylijohtaja sanoo myös, että vaaratiedotetta pitää aina noudattaa. 

Kohvakka muistuttaa, että vaaratiedote pitää ottaa tosissaan eli töihin tai kouluun ei pidä lähteä vaaratiedotteen voimassaoloaikana.

– Vaaratiedote pitää ottaa tosissaan. Se tarkoittaa, että töihin tai kouluun ei saa lähteä silloin, kun vaaratiedote on voimassa. Vaaratiedotteessa käskettiin suojautumaan sisätiloihin. Silloin täytyy pysyä sisällä, Kohvakka sanoo.

Sisäministeriö perui vaaratiedotteen nopeasti. Myös lentokielto Helsingissä peruttiin.

Puolustusvoimat sanoo, että Suomessa ei ole enää yleistä vaaratilannetta. Puolustusvoimat on kuitenkin valmiudessa, jos uusia drooneja lentää Suomeen.

Suomen presidentti Alexander Stubb kiitti viranomaisten toimintaa aamulla viestipalvelu X:ssä.

– Kiitän Suomen viranomaisia. Viranomaiset tekivät nopeita päätöksiä ja toimivat heti, kun saimme varoituksen droonista. Viranomaiset ovat hyvin varautuneita ja valmiina toimimaan. Suomeen ei kohdistu sotilaallista uhkaa, Stubb kirjoitti.

 

15.5. Korjattu otsikko helpommaksi ja kirjoitusvirheet.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)