Britannian pääministeri Boris Johnson kävi Suomessa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.05.2022

Britannian pääministeri Boris Johnson oli vierailulla Suomessa keskiviikkona. Vierailu liittyi Euroopan turvallisuuteen.

Boris Johnson vieraili keskiviikkona ensin Ruotsissa. Sen jälkeen Johnson saapui Suomeen.

Boris Johnson tapasi Suomessa presidentti Sauli Niinistön. Ruotsissa Johnson tapasi pääministeri Magdalena Anderssonin.

Boris Johnsonin vierailu liittyi Euroopan turvallisuuteen ja sotaan, jonka Venäjä aloitti Ukrainassa.

Johnson ja Niinistö keskustelivat Euroopan turvallisuudesta. Johnson ja Niinistö keskustelivat myös Natosta. Suomi ja Ruotsi ilmoittavat pian, aikovatko maat hakea Naton jäseniksi. Suomi ja Ruotsi harkitsevat Naton jäsenyyttä, koska Venäjä käyttäytyy arvaamattomasti.

Presidentti Sauli Niinistö sanoi keskiviikkona, että Venäjä pakotti Suomen valitsemaan.

Jos Suomi päättää liittyä Natoon, Venäjä saattaa aloittaa vastatoimet ja vaikeuttaa elämää Suomessa. Pääministeri Boris Johnson lupasi keskiviikkona, että Britannia antaa Suomelle turvaa.

Suomi päättää ensi viikolla, hakeeko se puolustusliitto Naton jäsenyyttä.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)