Arvonlisäveron nousu vaikuttaa monien tuotteiden hintoihin. Kaupassa esimerkiksi wc-paperi ja shampoo maksavat muutamia senttejä enemmän kuin aiemmin. Kaikki kaupat eivät välttämättä nosta hintoja.
Eniten arvonlisävero vaikuttaa kalliimpien tuotteiden hintoihin. Esimerkiksi kalliiden kodinkoneiden hinnat voivat nousta useita kymmeniä euroja. Uusien autojen hinnat voiva nousta jopa satoja euroja.
Arvonlisävero ei vaikuta ruuan hintaan. Ruuan arvonlisävero ei nouse.
Hallitus päätti keväällä, että se nostaa arvonlisäveroa. Hallitus haluaa saada lisää tuloja, jotta Suomen talous paranee.
Minä toivon, että Suomen talous paranee, koska minä pidän Suomesta ja minun työkaveri Ministä