Aluevaalit lähestyvät

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.01.2022

Suomen ensimmäiset aluevaalit järjestetään sunnuntaina 23. tammikuuta. Aluevaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 12. tammikuuta.

Aluevaaleissa valitaan aluevaltuustot hyvinvointialueille. Aluevaltuustoihin valitaan ihmiset, jotka päättävät terveydenhoidon, sosiaalipalveluiden ja pelastustoimen asioista. Aluevaltuustot päättävät esimerkiksi terveyskeskuksista ja vanhusten asioista. Aiemmin kunnat päättivät itsenäisesti palveluistaan.

Aluevaltuustot valitaan 21 alueella. Helsingissä aluevaaleja ei järjestetä. Helsinki päättää asioistaan itsenäisesti.

Selkokeskuksen sivuilla on tietoa vaaleista selkokielellä. Löydät tietoa selkokielellä vaaleista täältä: https://selkokeskus.fi/selkojulkaisut/aluevaalit-2022-selkokielella/

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste