Psykologi Anna Tienhaara Työterveyslaitokselta antaa Ylen haastattelussa muutamia vinkkejä lomaltapaluun onnistumiseksi.
Arkirytmin löytäminen voi viedä aikaa, muistuttaa Tienhaara. Itselle kannattaa antaa aikaa. On hyvä nukkua paljon ja olla ulkoilmassa. Pitää muistaa, että vapaa ei lopu, kun loma päättyy.
Loman jälkeen ei tarvitse pelätä ahdistusta. Se on luonnollinen reaktio muutokseen. Itseltä ei pidä vaatia heti täyttä suoritusta.
Aikaiset aamuherätykset voivat vaatia totuttelua. Ulkoilmasta nauttimiseen kannattaa pyrkiä myös työaikana. Palavereja voi pitää kävellen ulkona sen sijaan, että istutaan sisällä.
Kannattaa miettiä, mitä kaikkea hyvää työssä on. Siitä saa vastapainoa mahdolliselle harmitukselle. Myös arjen hyvien puolien muistaminen kannattaa. Tietyt asiat voivat sujua jouhevammin arjessa kuin lomalla.
Arki on hyväksi eikä vapaa lopu lomaltapaluuseen, muistuttaa Tienhaara.
Lähde: Yle
