Länsisuomenkarja on alkuperäinen suomalainen karjarotu. Nykyisin se on uhanalainen.
Länsisuomenkarja on yleensä ruskean väristä.
Luonnonvarakeskuksen professori Juha Kantanen on huolissaan alkuperäisestä suomalaisesta rodusta.
– Karjankasvattajien pitää ottaa navettoihin myös meidän omaa vanhaa alkuperäistä rotua. Nykyisin navetoissa on pelkästään ulkomailta peräisin olevia rotuja. Alkueräinen karja uhkaa kadota Suomesta kokonaan, Kantanen sanoo Ylen haastattelussa.
Maitoyrittäjät ry:n puheenjohtajalla Juha Kantoniemellä on navetta Ähtärissä. Kantoniemellä on 300 lehmää. Kantoniemen navetassa on ulkomaalaisia ayrshire- ja holstein-lehmiä ja yksi pieni lapinlehmä.
Kantoniemen mukaan suomalaiset maatiaislehmät ovat kestäviä, sitkeitä ja terveitä.
Kyytön tulevaisuus on valoisampi
Itäsuomenkarjan eli kyytön tilanne on vähän parempi. Kyyttölehmiä ei kuitenkaan enää käytetä lainkaan lypsylehminä. Tämä huolestuttaa Kantasta.
– Toivon, että itäsuomenkarjaa pidetään lihantuotannon lisäksi myös maidontuotannossa. Itäsuomenkarjan maito on hyvää.
Suomessa on nykyään vajaat 2 000 itäsuomenkarjan lehmää.

Lähde Yle
