Alexander Stubbista pääministeri

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.06.2014

Alexander Stubb on Suomen uusi pääministeri. Stubb nimitetään pääministeriksi juhannuksen jälkeen.

46-vuotias Stubb voitti viime viikonloppuna kokoomuksen puheenjohtakisan. Stubb voitti kokoomuksen sisäisessä äänestyksessä vasta- ehdokkaansa Paula Risikon ja Jan Vapaavuoren. Kokoomuksen entinen puheenjohtaja Jyrki Katainen luovuttaa myös pääministerin tehtävän Stubbille.

Stubb valittiin kokoomuksen johtoon valtavan kansansuosion avulla. Eurovaaleissa Stubb sai melkein 150 000 ääntä. Europarlamentti jää nyt Stubbin osalta väliin, kun hän jää johtamaan kotimaan politiikkaa pääministerinä.

Alexander Stubbia pidetään oikeistolaisena ja liberaalina poliitikkona. Hän haluaa, että Suomi liittyy tulevaisuudessa puolustusliitto Naton jäseneksi.

Nykyiset hallituspuolueet aloittavat tällä viikolla niin sanotut minihallitusneuvottelut. Hallituksen pääpuolueet kokoomus ja Sdp sopivat näissä neuvotteluissa hallituksen linjoista ja toiminnasta seuraavan vuoden ajalle. Hallitus vaihtuu viimeistään ensi keväänä, kun järjestetään eduskuntavaalit.

Hallitusneuvotteluista saattaa tulla tiukat. Suurin osa hallituksen ministereistä on vaihtunut. Myös hallituksen kaksi johtavaa ministerinpaikkaa on vaihtunut äskettäin. Stubbin lisäksi hallituksessa uutena ministerinä aloittaa Sdp:n uusi puheenjohtaja Antti Rinne. Hän tuli väistyneen Jutta Urpilaisen tilalle.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)