Alexander Stubb johtaa kannatuskyselyssä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde HS
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 01.02.2024

Presidentinvaalien toisen kierroksen äänestyksestä tulee jännittävä. Kannatuskyselyn mukaan Alexander Stubb on johdossa.

Alexander Stubbia kannattaa presidentiksi toisella kierroksella 57 prosenttia suomalaisista. Pekka Haaviston kannatus on 43 prosenttia. Tämä selviää Helsingin Sanomien kannatusmittauksesta, joka julkaistiin tiistaina 30. tammikuuta.

Kyselyn mukaan miehet äänestävät Stubbia. Miehistä 67 prosenttia kannattaa Stubbia. Naiset kannattavat enemmän Haavistoa. Naisista 53 prosenttia kannattaa Haavistoa.

Alexander Stubb sai vaalien ensimmäisellä kierroksella 27,2 prosenttia äänistä. Pekka Haavisto sai ensimmäisellä kierroksella 25,8 prosenttia äänistä.

Presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen äänestys oli suosittu. Suomalaiset äänestivät ahkerasti. Äänestämässä kävi noin 75 prosenttia suomalaisista, joilla on oikeus äänestää. Tutkimuksen mukaan monet aikovat äänestää myös toisella kierroksella.

Helsingin Sanomat tilasi kyselyn tutkimuslaitos Verianilta.

Presidentinvaalien toisen kierroksen vaalipäivä on sunnuntai 11. helmikuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)