Turun saaristossa on yli 20 000 saarta. Saaristo ulottuu pitkälle ulkomerelle asti.
Turun saariston luonto on ainutlaatuinen. Varsinkin kauempana merellä on paljon pieniä kalliosaaria. Lähempänä rannikkoa on isompia metsäisiä saaria.
Saaristossa on paljon kesämökkejä. Kesällä saaristossa liikkuu paljon matkailijoita ja veneilijöitä. Monissa saarissa asutaan myös ympäri vuoden. Isoimpiin saariin pääsee lossilla, jos niihin ei ole siltaa. Lossi on lautta, joka kulkee kahden lähekkäisen saaren välillä. Myös autot ja pyörät mahtuvat lossin kyytiin.
Joihinkin saariin pääsee kulkemaan yhteysaluksilla. Ne ovat lauttoja, jotka kulkevat pidempiä matkoja. Yhteysalus kulkee esimerkiksi Utön saarelle, joka sijaitsee kaukana ulkosaaristossa. Sen avulla saarelle viedään myös ruokaa, muita tarvikkeita ja postia.
Saaristossa elämä on erilaista kuin mantereella. Ihmiset elävät lähellä luontoa. Elämä ei ole myöskään yhtä kiireistä kuin kaupungissa.

Luonto ja yhteisöllisyys vetoavat
Gabriel Sydänvirta asuu perheineen Turun saaristossa Korppoon saarella.
Hän opettaa melomista ja järjestää melontaretkiä.
– Turun saaristossa on upeaa liikkua kajakilla eli kanootilla. Saaret tarjoavat hyvin suojaa melojalle, Sydänvirta kertoo. Sydänvirta on asunut aiemmin monta vuotta ulkomailla. Hän on myös käynyt yli sadassa maassa.
– Turun saariston kaltaista paikkaa ei ole missään muualla. Maisemat ovat ainutlaatuiset, Sydänvirta hehkuttaa.
Sopusoinnussa luonnon kanssa
Sydänvirta arvostaa sitä, että ihmiset asuvat saaristossa sopusoinnussa luonnon kanssa.
– Luonto on aina lähellä. Elämä on myös yhteisöllistä.
– Joku on aina valmis auttamaan, jos pitää tehdä remonttia tai lapset tarvitsevat kyytiä päiväkotiin.
Kansainvälistä elämää
Turun saaristossa elämä on hyvin kansainvälistä.
Gabriel Sydänvirran vaimo on tanssitaiteilija ja kotoisin Ruotsista. Pariskunta järjestää yhdessä korppoolaisille myös tanssitunteja.
– Korppoossa asuu paljon muitakin taiteilijoita eri maista. He haluavat elää keskellä ainutlaatuista saariston luontoa, Sydänvirta kertoo. Pariskunnan lasten päiväkodissa lapset puhuvat kymmentä eri kieltä.Kesällä saaristoon tulee lisäksi turisteja joka puolelta maailmaa.Saaristolaiset ovatkin suvaitsevaisia. He ovat oppineet, että ihmiset ovat erilaisia.
– Saaristolaiset ovat oppineet tulemaan toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, Sydänvirta toteaa.

Matkailijat arvostavat luontoa ja hiljaisuutta
Karioskari Kangas johtaa Naantalissa matkailukeskusta nimeltä Herrankukkaro. Yritykset järjestävät Herrankukkarossa esimerkiksi kokouksia ja virkistyspäiviä. Herrankukkarossa käy myös paljon ulkomaisia vieraita.
– Turun saariston luonto on jännittävä kokemus ihmisille, jotka tulevat esimerkiksi Aasian suurkaupungeista. He arvostavat puhdasta luontoa ja hiljaisuutta, Kangas kertoo.
Talvella Turun saaristossa on vähemmän matkailijoita. Herrankukkaro toimii kuitenkin ympäri vuoden.
– Meillä kävi viime talvena esimerkiksi ryhmä Malesiasta, Aasiasta. Ryhmän jäsenet olivat haltioissaan, kun he pääsivät ajamaan meren jäällä potkukelkalla. Kun kairasimme jäähän reiän, he kuvasivat kännykällä videokuvaa suoraan Malesiaan, Kangas muistelee.
Turun saaristoon pääsee helposti
Turun saaristoon on helppo matkustaa esimerkiksi bussilla. Saaristoa voi kiertää myös autolla tai pyörällä.
Kesäaikaan monet suosivat Saariston rengastietä. Se kulkee kymmenen kunnan alueella. Lyhyempi matkailureitti on nimeltään Pieni rengastie. Se kulkee Turun, Kaarinan, Paraisten ja Naantalin alueella.
Saarten välillä voi kulkea lossilla, yhteysaluksella tai veneellä.
Lauttojen reitit ja aikatulut löytyvät netistä: https://www.saaristolautat.fi/
Nähtävyyksiä Turun saaristossa
Turun saaristossa on upeita saaria, joihin pääsee lautalla, vesibussilla tai veneellä.
Vepsän saari
Monet turkulaiset käyvät Vepsän saarella kesää viettämässä. Vepsässä voi uida ja kalastaa. Saarella on myös kahvila-ravintola ja sieltä voi vuokrata kanootteja ja veneitä. Vepsään pääsee vesibussilla Turusta, Aurajoen rannasta.

Seilin saari
Seilin saarella on synkkä menneisyys. 1600-luvulla saarelle perustettiin sairaala ihmisille, jotka olivat sairastuneet spitaaliin eli lepratautiin. Myöhemmin saarelle perustettiin mielisairaala. Sairaat haluttiin tuolloin eristää muista ihmisistä omalle saarelleen.
Seilistä on kirjoitettu monia kirjoja. Seili muistetaan myös esimerkiksi laulaja Jenni Vartiaisen samannimisestä kappaleesta.
Nykyään Seilissä toimii esimerkiksi Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitos. Saarella järjestetään myös kulttuuritapahtumia. Kesällä Seiliin pääsee yhteysaluksilla Turusta, Nauvosta ja Rymättylästä.

Utön saari
Karu Utön saari sijaitsee kaukana ulkosaaristossa. Se on Suomen eteläisin asuttu saari. Saari tunnetaan myös majakasta ja punaisista ja perinteisistä taloista. Keväisin saarella käy lintubongareita. Utöhön pääsee ilmaisella yhteysaluksella Nauvon Pärnäisistä. Matka kestää pitkään, noin 5 tuntia.

Jurmon saari
Matkalla Utöön yhteysalus pysähtyy myös Jurmossa. Jurmon saari tunnetaan erikoisesta luonnostaan. Kivikkoiset maisemat tuovat mieleen myös Englannin nummet. Jurmoa pidetään Saaristomeren kansallispuiston arvokkaimpana kohteena.

Sanaselitys
Lossi on lautta, joka kulkee kahden lähekkäisen saaren välillä. Losseihin pääsee helposti myös pyörällä ja autolla.
Yhteysalus on lautta, joka kulkee pidempiä reittejä ja pysähtyy monissa saarissa. Yhteysalukseen pääsee myös pyörällä, mutta autopaikka pitää varata erikseen.
Vesibussi on vene, joka kuljettaa ihmisiä.

kiitos tiedosta!