HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Kesäaika alkoi – Selkosanomat

Kesäaika alkoi

Teksti: Selkosanomat, lähteet Verneri, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.03.2022

Suomessa on nyt kesäaika. Kellonaikaa siirrettiin tunti eteenpäin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Kesäaika tarkoittaa kellon siirtämistä tunnin verran eteenpäin kevään ja kesän ajaksi.

Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran 1940-luvulla. Kesäaika on ollut Suomessa jatkuvassa käytössä vuodesta 1981 lähtien. Myös muissa Euroopan unionin jäsenmaissa eli EU-maissa on nyt kesäaika.

Jossain maissa kesäaika ei kuitenkaan ole käytössä. Yksi kesäajan haitta on, että se sotkee ihmisten biologisen rytmin. Tämä voi aiheuttaa esimerkiksi väsymystä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)