Venäjällä ja Yhdysvalloissa valitaan uusi presidentti, ja näiden vaalien tulos vaikuttaa koko maailman tulevaisuuteen.
Presidentinvaalien vaalipäivä on Suomessa 28. tammikuuta. Jos vaalissa tarvitaan toinen kierros, se järjestetään 11. helmikuuta. Suomessa keskustellaan nyt eniten omista presidentinvaaleista.
Vuonna 2024 järjestetään kuitenkin myös kolmet muut tärkeät vaalit. Presidentinvaalien lisäksi Suomessa on kesäkuussa europarlamenttivaalit.
Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat tärkeät myös Suomen kannalta. Ne ovat ensi vuoden marraskuussa. Yhdysvallat on nyt yksi Suomen tärkeimmistä liittolaismaista, kun Suomi liittyi Natoon.
Venäjän presidentinvaalit ovat maaliskuussa. Vladimir Putin todennäköisesti voittaa Venäjän vaalit.
Äänestämällä voit vaikuttaa tulevaisuuden suuntaan.
Oikein mukavaa joulua, vuodenvaihdetta ja erityisen hyvää vaalivuotta juuri sinulle!
Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.
Hei! Olen yrittänyt seurata Suomen presidentin vaalita ja tosi hyvä kun järjestetään joka vaalit konevaalit monilla kielillä ja minun äidinkielelläkin! Se tosi hyvä auttaa ymmärtämiseksi ero ehdokkaiden ohjetta
Ja heidän mielipidettä . Kiitos!