Uuden ammatin opiskelu vaikeutuu

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 20.09.2024

Suomen hallitus lakkautti aikuiskoulutustuen. Aikuiskoulutustuen tarkoitus oli se, että työntekijä pystyi tuen avulla opiskelemaan esimerkiksi uuteen ammattiin.

Tuen lakkauttaminen ei ole järkevää politiikkaa. Yhä useampi meistä joutuu opiskelemaan monta eri ammattia. Nykyään on harvinaista työskennellä samalla alalla nuoresta eläkkeelle saakka.

Nykyisin puhutaan paljon siitä, että meidän pitää oppia koko elämän ajan uusia asioita. Jotkut joutuvat opiskelemaan jopa lukuisiin eri ammatteihin.

Vuonna 2022 aikuiskoulutustukea maksettiin 30 000 ihmiselle. Tukea maksettiin 178 miljoonaa euroa. Rahoitus tuli työttömyysvakuutuksesta. Valtion budjetissa summa ei ole suuri. Tuen lakkauttaminen on enemmän osoitus asenteesta kuin merkittävä säästö.

Tuki on kuitenkin nyt lopetettu. Työntekijä voi edelleen jäädä opintovapaalle, mutta Työllisyysrahasto ei maksa enää hänelle opintotukea. Työntekijän pitää maksaa koulutuksesta kallis hinta, eikä se ole kaikille mahdollista.

Oikein mukavaa syksyn alkua kaikille opiskelijoille ja kaikille muillekin ihmisille, jotka lukevat Selkosanomia!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)