Suomen uusi aika alkaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 19.02.2024

Suomen uusi presidentti aloittaa työnsä maaliskuun alussa. Kun luet tätä pääkirjoitusta, uusi presidentti on valittu. Presidentti aloittaa työnsä vaikeassa maailmantilanteessa.

Presidentti johtaa ulkopolitiikkaa ja vastaa Suomen turvallisuudesta yhdessä hallituksen kanssa.

Presidentin kokemus ja tyyli tehdä asioita vaikuttavat myös siihen, minkälainen kuva Suomesta muodostuu maailmalla. Presidentti on suomalaisen politiikan keulakuva, vaikka hän ei ole mukana jokapäiväisessä politiikassa.

Edellinen presidenttimme Sauli Niinistö toivoi Selkosanomien haastattelussa maailmaan rauhaa. Rauha on hyvä ja vaikea tavoite. Uusi presidentti aloittaa, kun maailmantilanne on vaarallisin jopa kymmeniin vuosiin.

Sota Ukrainassa jatkuu, ja Venäjä käyttäytyy arvaamattomasti. Myös Gazassa on käynnissä verinen sota. Maailmantilanne ei helpotu, vaikka presidentti vaihtuu.

Onneksi kevät on tulossa, valo voittaa ja pimeys väistyy!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)