Suomi on puheenjohtaja tärkeässä kohdassa EU:n historiassa. Britannian EU-eron eli brexitin valmistelut ovat pahasti kesken. Britannia etsii itselleen samalla uutta pääministeriä. Samaan aikaan EU kokoaa uutta komissiota ja muita unionin tärkeitä virkoja.
Myös vuoden 2015 pakolaiskysymys pitää vielä ratkaista. Suomi haluaisi kehittää EU:n yhteistä puolustusta. Useimmat jäsenmaat kuuluvat kuitenkin puolustusliitto Natoon. Suomi tekee tiivistä yhteistyötä puolustuksessa muiden Pohjoismaiden sekä Nato-maiden kanssa.
Suomen hallitus ja pääministeri Antti Rinne ovat laatineet ohjelman niistä asioista, jotka ovat Suomelle tärkeitä puheenjohtajakauden aikana. Suomi on laatinut ohjelman yhdessä Romanian ja Kroatian kanssa. Romania johti EU:ta alkuvuoden ajan ja Kroatiasta tulee puheenjohtaja Suomen jälkeen. Tämän kolmikon eli niin sanotun trion ohjelma painottaa työllisyyttä, tulevaisuutta, ilmastoasioita ja EU:ta maailmanlaajuisena vaikuttajana.
Suomi on ollut Euroopan unionin jäsenmaa 24 vuotta. Neljännesvuosisadan aikana Suomessa ja Euroopassa on kasvanut kokonaan uusi EU-kansalaisten sukupolvi.
Suomi saa paljon näkyvyyttä puheenjohtajakauden aikana. Julkisuus kannattaa käyttää hyödyksi ja esitellä maamme hyviä ja kiinnostavia puolia. Suomi järjestää useita korkean tason kokouksia seuraavan puolen vuoden aikana. Euroopan komissio saapuu heti heinäkuun alussa Helsinkiin tapaamaan Suomen hallitusta.
Selkosanomien toimitus jää heinäkuun ajaksi lomalle. Verkossa julkaistaan kuitenkin ajattomia uutisjuttuja koko heinäkuun ajan.
Mukavaa ja rentouttavaa kesää!