Pääkirjoitus: Pojat viihtyvät koulussa hyvin

Uutinen julkaistu: 26.04.2017

Uusi PISA-tutkimus paljastaa kiinnostavia asioita suomalaisista nuorista. Tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista pojista viihtyy koulussa ja on tyytyväisiä elämäänsä. Tytöistä elämäänsä tyytyväisiä on runsas kolmannes.

Poikien tyytyväisyys on hieno asia. Usein pojista ollaan huolissaan ja pelätään, että he voivat huonosti.

PISA-tutkimuksissa selvitetään, miten hyvin 15-vuotiaat nuoret eri maissa lukevat, osaavat matematiikkaa ja luonnontieteitä. Nyt tutkittiin myös kouluviihtymistä ja tyytyväisyyttä. Tutkimus tehdään joka kolmas vuosi. Noin kymmenen vuotta sitten Suomi oli PISA-tutkimuksessa paras maa. Nyt Suomi on kolmas yhdessä Viron ja Kanadan kanssa.

Suomalaiset tytöt olivat toiseksi parhaita kaikissa kouluaineissa, pojat kymmenenneksi parhaita. Tytöt olivat parempia kuin pojat jopa luonnontieteissä, joita joskus pidetään erityisesti miesten aloina.

Miten tätä tutkimustulosta pitäisi tulkita? Pojat viihtyvät koulussa ja ovat tyytyväisiä elämäänsä, mutta osaavat kouluaineita huonosti. Tytöt eivät viihdy koulussa kovin hyvin, mutta osaavat hyvin kouluaineita.

Millainen koulun pitäisi olla, että se antaisi tytöille ja pojille yhtä hyvät mahdollisuudet elämään? Miten voimme parantaa tyttöjen viihtymistä ja tukea poikien oppimista?

Tyytyväisyyttä lisää esimerkiksi koulun hyvä ilmapiiri ja vähäinen koulukiusaaminen. Nämä ovat asioita, joiden eteen kouluissa on jo pitkään tehty työtä. Hyvää työtä kannattaa jatkaa. Onneksi meillä on kouluissa maailman parhaat opettajat ja oppilaat!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)