Saimaannorpat etsivät juuri nyt sopivaa pesäpaikkaa Saimaan rannoilta. Norpan poikaset eli kuutit syntyvät helmikuun lopulla. Luonnonsuojelujärjestö WWF on juuri julistanut saimaannorpille pesärauhan.
Saimaannorppa on yksi maailman harvinaisimmista hylkeistä. Saimaan vesistössä elää noin 360 norppaa. Missään muualla niitä ei ole. Jos ne kuolevat Saimaalta, ne häviävät koko maailmasta.
Norppien suojelu aloitettiin Suomessa jo vuosikymmeniä sitten. Kalastajien kanssa on esimerkiksi sovittu, että norppien alueella ei kalasteta verkolla etenkään pesimäaikaan. Edelleen norppa on kuitenkin vaarassa kuolla sukupuuttoon.
Pesinnän onnistuminen jännittää suomalaisia joka vuosi. Kuinka monta kuuttia syntyy elävänä ja kuinka moni selviää hengissä? Pieniä poikasia uhkaavat monet vaarat.
Norppa synnyttää kuuttinsa lumipesään. Jos talvi on lämmin ja lunta vähän, pesintä voi epäonnistua. Onneksi monet vapaaehtoiset ovat tänäkin vuonna kasanneet norpille avuksi kinoksia. Niihin norppa voi tehdä pesänsä, jos lunta on liian vähän.
Myös ihmiset ovat uhka norpalle. Saimaalla liikutaan talvella moottorikelkoilla, jotka häiritsevät norpan pesintää. Kun jäät lähtevät, kuutteja jää kiinni kalaverkkoihin ja hukkuu.
Nyt on kuitenkin syytä olla toiveikas, sillä norppakanta kasvaa pikku hiljaa. Saimaannorpan suojelu voi onnistua. Annetaan siis pesärauha saimaannorpalle.