Kulttuurialan ahdinko ei koske ainoastaan esiintyviä taiteilijoita. He ovat toki eniten julkisuudessa. Alalla työskentelee paljon ihmisiä, jotka tekevät taustatyötä. Kulttuuriala ei tule toimeen ilman valo- ja ääniteknikoita ja muuta teknistä henkilökuntaa.
Esiintyjät eivät ole koskaan aiemmin olleet näin vaikeassa tilanteessa. Koronarajoitukset estävät keikat. Levyjen myynti on loppunut, koska suurin osa ihmisistä kuuntelee musiikkia suoratoistona eli striimaa. Palkkaa ei siis saada oikein mistään.
Kulttuuriministeri Annika Saarikko lupaa, että esiintyjät saavat tukea. Tämä lupaus on syytä pitää. Nyt on hyvä muistaa se, kuinka mukavaa tavallisena aikana on käydä konsertissa tai teatterissa.
Esiintyjät ja taiteilijat ilahduttavat ihmisten elämää monella tavalla. Heitä ei saa unohtaa korona-aikana. Taide, viihde ja kulttuuri täytyy pelastaa!