Euroopan unioni on menestys, vaikka sillä on taloudellisia ja poliittisia vaikeuksia. Sekavassa maailmassa EU pystyy välillä hämmästyttävän sujuvaan yhteistyöhön ja keskusteluihin. Eivätkä EU-maat ole sotineet, ainakaan keskenään.
EU toimii välillä huonosti. Osa jäsenmaista on pankki- ja velkakriisin partaalla. Toiset eivät ole noudattaneet EU:n sääntöjä. Ne säännöt on kuitenkin laadittu yhdessä.
Parin viime vuoden ajan Britannian päätös erota EU:sta eli brexit on vaikeuttanut unionin toimintaa. Neuvotteluihin on mennyt paljon aikaa. EU ei ole samanlainen, jos Britannia eroaa. Se ei välttämättä ole huono asia. EU on sen oman historian suurimman muutoksen keskellä.
Suomen kolmas kausi EU-puheenjohtajana alkaa 1. heinäkuuta. Euroopan parlamentin vaalien vaalipäivä on 26. toukokuuta.