Monet tekevät töitä entistä pitempään

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 29.04.2025

Suomessa on yli 1,3 miljoonaa eläkeikäistä eli yli 65-vuotiasta. Viidentoista vuoden päästä yli 65-vuotiaita on yli 1,5 miljoonaa.

Pian joka neljäs suomalainen on siis eläkkeellä.

Suomessa syntyy vähän vauvoja ja vanhoja ihmisiä on paljon. Tätä yhteiskunnallista ongelmaa kutsutaan vauvakadoksi ja kestävyysvajeeksi.

Koska syntyvyys on niin alhainen, ihmiset joutuvat tekemään pitempään töitä. Osalle työnteko eläkeikäisenä on raskasta, osa tekee töitä mielellään.

Monet tekevät töitä entistä pitempään Suomalaisten eläkeläisten eläke on kuukaudessa keskimäärin alle 2 000 euroa. Sillä pärjää, jos esimerkiksi asunto on oma. Jos kuitenkin joudut maksamaan kalliista vuokra-asunnosta, toimeentulo on vaikeaa.

Työmarkkinajärjestöt sopivat vuoden alussa eläkejärjestelmän uudistamisesta. Eläkkeitä ei leikata, mutta eläkkeiden lakisääteisiä indeksikorotuksia pienennetään, jos se on tarpeen.

Eläkeläiset selvisivät siis tällä kertaa varsin pienellä säästöllä. Asia kannattaa nähdä myönteisesti. Eläkeläiset ovat ansainneet ja maksaneet eläkkeensä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)