Äänestämällä voit vaikuttaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 30.03.2023

Eduskuntavaalit järjestetään huhtikuun alussa. Vaaleissa valitaan eduskuntaan 200 kansanedustajaa.

Vaalit ovat asiallinen ja oikea keino vaikuttaa. Suomessa ja maailmassa on paljon vaikeita asioita, joista nyt päätetään. Siksi on tärkeää, että äänestät vaaleissa.

Suomen väestö ikääntyy ja Suomen valtio velkaantuu. Opiskelijat kaipaavat lisää tukea, ja koulutukseen tarvitaan lisää rahaa. Koronapandemian hoitaminen vei valtavasti rahaa. Suomi pyrkii puolustusliitto Natoon. Ukrainan sota jatkuu. Näiden kaikkien asioiden hoitamiseen vaikuttaa myös se, miten äänestät vaaleissa.

Eduskuntavaaleissa vaikutat tämän päivän asioihin ja kauas tulevaisuuteen.

Me täällä Selkosanomissa pidämme eduskuntavaaleja tärkeinä. Tämän lehden keskiosan laajat jutut käsittelevät demokratiaa ja eduskuntavaaleja. Lehden välissä on myös selkoesite vaaleista.

Eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 2.4.

Jännittävää vaalikevättä!

Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)