Zelenskyi tapasi Bidenin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.12.2022

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi vieraili keskiviikkona Yhdysvalloissa. Zelenskyi tapasi Washingtonissa Yhdysvaltojen presidentin Joe Bidenin.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi ja Yhdysvaltojen presidentti Joe Bidenin tapasivat keskiviikkona. Tapaaminen järjestettiin Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washingtonissa. Presidentit tapasivat Yhdysvaltojen presidentin virka-asunnossa Valkoisessa talossa.

Yhdysvallat antaa Ukrainalle noin kahden miljardin dollarin tukipaketin. Yhdysvallat antaa Ukrainalle esimerkiksi Patriot-ilmatorjuntajärjestelmän. Yhdysvallat on tukenut Ukrainaa merkittävästi sodassa, jota Ukraina käy Venäjää vastaan.

Volodymyr Zelenskyi kiitti Yhdysvaltoja tiedotustilaisuudessa. Zelenskyi mukaan rauha on mahdollinen vain, jos Ukrainan turvallisuus on turvattu.

–  Venäjä on saatava vastuuseen siitä tuhosta, jonka se on aiheuttanut Ukrainassa, Zelenskyi sanoi.

– Yhdysvallat tukee Ukrainaa niin kauan kuin tuki on tarpeen. Ukraina taistelee diktatuuria vastaan, joka on kaikkien demokraattisten maiden yhteinen vihollinen, Biden sanoi.

Joe Bidenin mukaan Venäjän presidentti Vladimir Putin ei aio lopettaa sotaa. Biden sanoi myös, että Venäjä yrittää heikentää Natoa ja länsimaita. Bidenin mukaan Nato ei kuitenkaan ole heikentynyt. Sen sijaan Suomi ja Ruotsi ovat pian Naton uusia jäsenmaita.

Volodymyr Zelenskyi puhui myös Yhdysvaltojen kongressille. Zelenskyi sai kongressilta suuret suosionosoitukset.

Volodymyr Zelenskyi teki nyt ensimmäinen vierailun ulkomaille sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan 24. helmikuuta. Sota on jatkunut kohta 10 kuukautta.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi (vasemmalla) ja Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden keskustelivat Valkoisessa talossa 21. joulukuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)