
Yhdysvaltalaiset äänestäjät valitsevat seuraavaksi presidentiksi joko Donald Trumpin tai Joe Bidenin. Trump on nykyinen presidentti ja republikaanipuolueen ehdokas. Biden on entinen varapresidentti ja demokraattiepuolueen ehdokas.
Joe Biden johtaa tällä hetkellä. Bidenilla on 253 valitsijamiestä. Donald Trumpilla on 214 valitsijamiestä.
Vaalipäivä oli tiistai, mutta kaikkia ääniä ei ole vielä ehditty laskea. Yhdysvalloissa äänestäjät valitsevat osavaltioiden valitsijamiehet. Valitsijamiehet valitsevat presidentin. Yhdysvalloissa odotetaan vaalien ratkaisevia tuloksia tänään torstaina. Georgian, Arizonan ja Nevadan osavaltioiden äänet ratkaisevat vaalien voittajan.
Presidentti Donald Trump ehti julistautua vaalien voittajaksi, kun ääniä vielä laskettiin. Trump on myös halunnut keskeyttää äänten laskemisen. Trump uhkaa viedä vaalin tuloksen oikeuteen, jos hän häviää. Trump väittää, että vaalit ovat epärehelliset. Tämä on herättänyt paljon huomiota Yhdysvalloissa ja maailmalla. Joe Biden uskoo, että hän voittaa vaalit.

