Yhdysvalloissa kiista korkeimman oikeuden nimityksestä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.10.2018

Yhdysvaltain senaatti nimitti lauantaina Brett Kavanaugh’n korkeimman oikeuden tuomariksi.

Tuhannet mielenosoittajat vastustivat nimitystä kongressirakennuksen edessä Yhdysvaltain pääkaupungissa Washingtonissa. Kavanaugh oli presidentti Donald Trumpin ehdokas korkeimman oikeuden tuomariksi.

Kavanaugh’ta epäillään seksuaalisesta häirinnästä. Väitteille ei ole kuitenkaan löytynyt todisteita.

Kavanaugh on konservatiivi. Hän suhtautuu kielteisesti abortteihin. Hän ei halua tiukentaa aseiden myyntiä eikä ympäristölakeja.

Korkeimman oikeuden tuomarien nimitykset ovat tärkeitä monesta syystä. Tuomari saa olla virassa niin kauan kuin hän elää.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste