Yhdysvallat ja Kiina tapasivat

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, DN
Kuva: Lehtikuva / AFP / Brendan Smialowski
Uutinen julkaistu: 13.12.2023

Yhdysvaltojen ja Kiinan suhteet ovat olleet pitkään huonot. Maiden johtajat tapasivat neuvotteluissa Kaliforniassa.

Kiinan presidentti Xi Jingping matkusti Yhdysvaltoihin tapaamaan Yhdysvaltojen presidenttiä Joe Bidenia marraskuussa. Tapaaminen oli Filolin kartanossa Kaliforniassa.

Ensimmäinen tapaaminen yli vuoteen

Presidenttien tapaaminen kesti neljä tuntia. Sen jälkeen johtajat totesivat, että suhteet ovat nyt paremmat.

Yksi syy suhteiden vaikeuteen on se, että Yhdysvalloilla ja Kiinalla on erilaiset näkemykset Taiwanista.

Kiina pitää Taiwania osana Kiinaa, kun taas Yhdysvallat pitää Taiwania itsenäisenä maana. Yhdysvaltojen mielestä Taiwanin pitää saada päättää, miten sitä hallitaan.

Kiina katkaisi yhteydenpidon Yhdysvaltoihin sen jälkeen, kun Yhdysvaltain puhemies Nancy Pelosi vieraili Taiwanissa elokuussa 2022. Kiina vastusti Pelosin vierailua.

Maailman suurimmat taloudet

Kiina ja Yhdysvallat ovat maailman suurimmat taloudet. Ne ovat monesta asiasta eri mieltä. Tapaamisen jälkeen Xi Jinping sanoi, että Kiina ja Yhdysvallat voivat molemmat menestyä, koska maailma on tarpeeksi suuri.

Maat sopivat sotilaallisen yhteydenpidon jatkamisesta. Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä tulee olemaan kuuma linja. Maiden johtajien pitää pystyä ottamaan nopeasti yhteyttä toisiinsa. Tämä on tärkeää väärinkäsitysten ja onnettomuuksien välttämiseksi.

Sopimus fentanyylistä

Fentanyyli on vaarallinen huume. Siihen kuoli viime vuonna 70 000 ihmistä Yhdysvalloissa. Huumeen valmistusaineet tulevat yleensä Kiinasta. Fentanyyli leviää Yhdysvaltoihin Meksikon kautta. Tapaamisessa Xi Jinping lupasi yrittää estää fentanyylin raaka-aineiden valmistuksen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)