Voimakas maanjäristys Indonesiassa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.10.2018

Indonesiassa tapahtui voimakas maanjäristys perjantaina. Sadat ihmiset kuolivat maanjäristyksessä ja tsunamissa eli hyökyaallossa, jonka maanjäristys aiheutti.

Maanjäristys tapahtui perjantaina Sulawesin saarella Indonesiassa. Viranomaiset antoivat heti maanjäristyksen jälkeen myös varoituksen tsunamista. Pian varoitus kuitenkin peruttiin. Tsunami on suuri hyökyaalto, joka syntyy meressä maanjäristyksen jälkeen.

Maanjäristys aiheutti suuren hyökyaallon. Tuhot olivat suurimpia Palun kaupungissa, joka sijaitsee Sulawesin saarella. Yli 800 ihmistä on kuollut. Kuolleiden määrä saattaa nousta useisiin tuhansiin, kun pelastustyöt etenevät ja uhreja löytyy lisää.

Palussa sortui paljon taloja maanjäristyksessä. Myös tsunami tuhosi paljon taloja, jotka olivat lähellä rantaa.

Indonesia on pyytänyt muita auttamaan pelastustöissä.

Indonesia on saarivaltio, joka sijaitsee Itä-Aasiassa. Sulawesi on yksi Indonesian suurimmista saarista. Indonesiassa tapahtuu usein maanjäristyksiä. Indonesialaiset pohtivat nyt, miksi Sulawesin saarella ei toiminut järjestelmä, joka varoittaa tsunameista.

Lähde STT

Yksi kommentti artikkeliin ”Voimakas maanjäristys Indonesiassa”

  1. 1. Maanjäristykset kosmiset ilmiöt.
    2.Se tapahtuu joskus ihmisten elämässä tai aineellisissa vaurioissa
    3. Tällainen ilmiö sattui Indonesiassa.
    4. Satoja ihmisiä kuoli noin 800 ihmistä.
    5.Sen lisäksi, että monet rakennukset puretaan rannalla.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)