Venäjällä järjestettiin presidentinvaalit viime viikonloppuna. Vladimir Putin jatkaa Venäjän presidenttinä vuoteen 2030 asti.
Vladimir Putin voitti vaalit selvästi. Putin sai noin 87 prosenttia äänistä. Putinin voitto oli selvä jo etukäteen. Venäjä ei ole demokraattinen valtio, eivätkä vaalit olleet vapaat ja rehelliset. Venäjän vaaleissa ei ollut esimerkiksi lainkaan opposition ehdokkaita. Oppositiossa on Putinin vastustajia. Venäjällä oppositio ei voi osallistua politiikkaan.
Putinin vastustajat järjestivät mielenosoituksia Venäjällä vaaliviikonloppuna. Mielenosoituksia nähtiin myös muualla maailmassa. Venäjän poliisi pidätti kymmeniä ihmisiä, jotka osallistuivat mielenosoituksiin.
Vladimir Putin sanoi vaalivoiton jälkeen, että Venäjä on yksi ja yhtenäinen perhe.
Vladimir Putin nousi valtaan Venäjällä vuonna 2000. Hän on 71-vuotias. Putin voi jatkaa presidenttinä vuoteen 2036 asti, jos hän haluaa.
