Putin ja Kim tapasivat Venäjällä

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: AFP/ Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.09.2023

Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapasivat keskiviikkona. Tapaaminen järjestettiin Venäjän kaukoidässä.

Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un keskustelivat ajankohtaisista aiheista keskiviikkona. Tapaaminen järjestettiin Venäjän kaukoidässä Vostotšnyin avaruuskeskuksessa.

Kim Jong-un sanoi, että Pohjois-Korea tukee Venäjän taistelua Ukrainassa. Kim Jon-un kutsui Venäjän hyökkäyssotaa pyhäksi sodaksi.

Venäjän presidentti Vladimir Putin lupasi, että Venäjä auttaa Pohjois-Koreaa rakentamaan satelliitin. Venäjä haluaa ostaa Pohjois-Korealta aseita. venäjä on käyttänyt paljon aseita ja ammuksia Ukrainan sodassa. Pohjois-Korea haluaa saada Venäjältä uutta aseteknologiaa, ruokaa ja ydinteknologiaa.

Yhdysvallat ilmoitti ennen tapaamista, että  Pohjois-Korea rikkoo YK:n turvallisuusneuvoston päätöksiä, jos se antaa aseita Venäjälle. Länsimaat ovat huolissan Venäjän ja Pohjois-Korean yhteistyöstä.

Kim Jong-un matkusti ulkomaille ensimmäistä kertaa vuoden 2019 jälkeen. Kim matkusti Venäjälle erikoisvalmisteisella panssaroidulla junalla.

Kim Jong-un kutsui Vladimir Putinin vierailulle Pohjois-Koreaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)