Viro täytti 100 vuotta

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.02.2018

Suomen eteläinen naapurimaa Viro juhli viime lauantaina. Itsenäinen Viro täytti sata vuotta.

Viro juhli lauantaina 24. helmikuuta sitä, että maa itsenäistyi ensimmäisen kerran 100 vuotta sitten. Juhla alkoi jo aamulla pääkaupungissa Tallinnassa. Silloin Viron lippu nostettiin Pitkän Hermannin torniin. Tuhannet virolaiset tulivat katsomaan lipunnostoa.

Kun lippu oli tornissa, ihmiset lauloivat Viron kansallislaulun Mu isamaa. Laulussa on sama sävelmä kuin Suomen Maamme-laulussa.

Seuraavaksi oli vuorossa sotilasparaati. Siinä oli mukana myös amerikkalainen Patriot-ohjus. Viro on puolustusliitto Naton jäsen.

Juhla päättyi illalla presidentti Kersti Kaljulaidin vastaanottoon Tarton kansallismuseossa.

Lähde HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste