Virossa juhlittiin viikonloppuna itsenäisyyden 25-vuotispäivää. Viro erosi Neuvostoliitosta 20. elokuuta vuonna 1991.
Neuvostoliitto miehitti Viron toisen maailmansodan aikana. Sen jälkeen Virosta tuli Neuvosto-Viro yli 45 vuoden ajaksi. Neuvostoliiton vanhoilliset kommunistit yrittivät vallankaappausta Moskovassa vuonna 1991. Viro käytti tilannetta hyväkseen ja julistautui silloin uudelleen itsenäiseksi.
Viron kehitys on ollut uudelleen itsenäistymisen jälkeen nopeaa ja määrätietoista. Viro on muuttunut eurooppalaiseksi valtioksi. Viro on sekä EU:n että sotilasliitto Naton jäsen. Viro kuuluu myös euroalueeseen eli maan rahayksikkö on euro.
20. elokuuta on Viron uudelleenitsenäistymisen juhlapäivä. Varsinainen kansallispäivä on 24. helmikuuta. Viro julistautui itsenäiseksi alun perin vuonna 1918.
