Villien orankien määrä yllätti

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.03.2016

Äärimmäisen uhanalaisia orankeja on enemmän kuin luultiin.

Tutkijaryhmä laski viime vuonna Indonesian Sumatran saaren pohjoisosan villit orangit. Alueella elää 14 600 orankia. Se on peräti 8 000 orankia enemmän kuin uskottiin. Borneonorankeja on 54 000 yksilöä.

Oranki on Sundasaarilla elävä kookas ihmisapina. Orankilajeja on kaksi eli sumatranoranki ja borneonoranki. Orankeja asui aiemmin koko Kaakkois-Aasiassa, mutta laji metsästettiin sukupuuttoon.

Lähde HS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste