Venäjän rahoilla ostetaan ehkä aseita Ukrainaan

Teksti: Selkosanomat, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / John Thys
Uutinen julkaistu: 23.04.2024

Euroopan komissio haluaa ostaa aseita Ukrainaan Venäjän rahojen tuotoilla. Euroopan unioni eli EU päätti jäädyttää Venäjän valtion rahat Belgiassa, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Euroopan unioni eli EU on jäädyttänyt satoja miljardeja, jotka kuuluvat Venäjälle. Kyseessä on 200 miljardia euroa Venäjän rahoja, joita Venäjä ei siis voi käyttää.

Nyt EU haluaa käyttää rahojen tuoton eli koron. Korko on noin 3 miljardia euroa vuodessa. Suunnitelman mukaan suurimmalla osalla rahoista ostetaan aseita Ukrainaan. Osa rahoista käytetään Ukrainan aseteollisuuteen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)