Venäjällä vilpilliset vaalit

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.09.2021

Yhtenäinen Venäjä -puolue on julistanut, että se voitti Venäjän duuman eli eduskunnan vaalin. Puolue sai kaksi kolmasosaa äänistä. Vaali ei ollut rehellinen.

Duuman vaali pidettiin viime viikonvaihteessa. Vaalin tarkoitus oli varmistaa, että Vladimir Putin jatkaa Venäjän presidenttinä. Yhtenäinen Venäjä -puolue tukee Putinia.

Vaali oli monella tavalla epärehellinen. Monet puolueet ja poliitikot eivät saaneet osallistua vaaliin. Monet puolueet ja tiedotusvälineet on kielletty, jos ne arvostelevat Putinia. Duumaan pääsi viisi puoluetta. Yksikään niistä ei tosissaan vastusta Putinia.

Myös monia poliitikkoja on vaiennettu. Tunnetuin heistä on Aleksei Navalnyi. Venäjän tiedustelupalvelu yritti tappaa hänet. Se ei onnistunut. Nyt Navalnyi istuu vankilassa.

Paljon merkkejä vaalivilpistä

Myös vaalin tulos on huijausta. Putinin vastustajat puhuvat suuresta vaalivilpistä. Venäläinen uutistoimisto Tass kertoo, että Yhtenäinen Venäjä sai noin puolet äänistä. Mielipidetiedustelut kertoivat ennen vaaleja, että 30 prosenttia venäläisistä kannatta Yhtenäistä Venäjää. Yhtenäisen Venäjän osuutta äänistä on siis todennäköisesti nostettu, kun ääniä on laskettu.

Venäläinen Golos-järjestö on tarkkaillut vaalin rehellisyyttä. Järjestö kertoo, että se on havainnut lähes 6 000 epäilyä vaalivilpistä.

Euroopan unioni tuomitsi Venäjän vaalit. EU:n mukaan vaalissa vallitsi pelon ilmapiiri.

Presidentti Vladimir Putin oli tyytyväinen tulokseen. Hän kiitti äänestäjiä televisiossa.

Lähde: STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste