HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Venäjällä turkikset ovat aina muodissa – Selkosanomat

Venäjällä turkikset ovat aina muodissa

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.12.2013

Pitkä minkkiturkki on yksi venäläisten naisten suosituimmista joululahjoista.Laadukas turkki maksaa Venäjällä useita tuhansia euroja.

Turkkeja myydään paljon jouluna ja ennen venäläisten uuttavuotta. Venäjällä uuttavuotta juhlitaan 1.1. Joulua vietetään vasta 7.1.

– Hieno turkki on kallis lahja, mutta se kestää hyvällä hoidolla vuosia ja jopa vuosikymmeniä, moskovalaisen Ivagion myyjä Oksana Levina sanoo.

Venäjällä on pitkät perinteet turkisten tuottajana. Viime vuosina Venäjän turkis- tuotanto on kuitenkin kutistunut. Turkkeja tuodaan paljon Kiinasta, Turkista ja Suomesta.

– Myymme suurimmaksi osaksi kanadalaista, amerikkalaista ja skandinaavista minkkiä.

Kanadalaisen minkin karva on lyhyempää kuin venäläisen. Pitkä karva lämmittää paremmin. Lyhyt karva on sen sijaan monen mielestä kauniimpaa.

– Moskovan talvet ovat jo niin lämpimiä, että ei turkkia kukaan tarvitse oikeasti pakkasen takia, toteaa liikkeen asiakas Olga.

Venäjällä on muodikasta pukeutua turkisliiveihin ja käyttää turkista somisteena vaikkapa hihansuussa. Naiset haluavat pukeutua turkiksiin, koska niitä pidetään kauniina. Heitä eivät huolestuta turkistuotannon eettiset kysymykset eli eläinten oikeudet.

–En mieti asiaa, asiakas Alisa sanoo. Alisan mielestä tyylikäs nainen omistaa useamman turkin.

2 kommenttia artikkeliin ”Venäjällä turkikset ovat aina muodissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)