Venäjällä pidätetään mielenosoittajia

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.03.2022

Venäjällä on pidätetty viime päivinä suuria määriä mielenosoittajia. Mielenosoittajat vastustavat Ukrainan sotaa.

Venäjällä on pidätetty viime päivien aikana jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka osallistuvat mielenosoituksiin. Kansalaisjärjestö OVD-info kertoo, että viime sunnuntaina pidätettiin ainakin 4 300 ihmistä. Mielenosoittajat vastustavat Ukrainan sotaa.

Mielenosoituksia on ollut kymmenissä kaupungeissa. Suurimmat mielenosoitukset ovat Venäjän pääkaupungissa Moskovassa ja Pietarissa. Eniten ihmisiä on pidätetty Novosibirskissa ja Jekaterinburgissa.

Oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi kehottaa venäläisiä lähtemään kaduille ja osoittamaan mieltään Ukrainan sotaa ja Vladimir Putinia vastaan. Navalnyi on vankilassa Venäjällä. Hän on arvostellut jo pitkään presidentti Putinia.

Venäjän viranomaiset ovat ilmoittaneet, että laittomat mielenosoittajat pidätetään. Venäjällä on myös uusi laki, jonka mukaan laittoman tiedon levittämisestä voi joutua vankilaan.

Ylen kirjeenvaihtajan Erkka Mikkosen mukaan ihmiset olivat sunnuntaina peloissaan Moskovassa. Moskovan ydinkeskusta oli täynnä poliiseja ja turvallisuusjoukkoja. Kuuluisa Punainen tori oli suljettu.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)