Venäjällä on laajoja mielenosoituksia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.01.2021

Venäjällä oli viime viikonloppuna suuria mielenosoituksia. Poliisi otti kiinni tuhansia ihmisiä. Ensi viikonloppuna aiotaan järjestää uusia mielenilmauksia.

Mielenosoituksiin osallistui kymmeniä tuhansia ihmisiä. Mielenosoituksia järjestettiin Moskovan ja Pietarin lisäksi yli sadassa muussa kaupungissa. Poliisi pidätti 3 500 ihmistä.

Mielenosoittajat tukivat oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyia. Ihmiset osoittivat mieltään myös Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia vastaan. Poliisi käytti ihmisiä kohtaan kovia keinoja. Poliisit löivät ja tönivät ihmisiä.

Venäjän viranomaiset pidättivät Navalnyin toissa sunnuntaina. Hän palasi silloin Venäjälle Saksasta, missä häntä hoidettiin myrkytyksen vuoksi. Navalnyin kannattajat uskovat, että Venäjän turvallisuuspalvelu yritti tappaa Navalnyin. Navalnyia uhkaa pitkä vankeustuomio.

Länsimaat eivät hyväksy Venäjän toimia

Venäjän toimet on tuomittu länsimaissa ankarasti. Yhdysvaltain ulkoministeriö ja Euroopan unioni vaativat, että Aleksei Navalnyi ja pidätetyt mielenosoittajat vapautetaan.

Myös Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto ja presidentti Sauli Niinistö tuomitsevat Venäjän toimet. Presidentti Niinistö kirjoitti Twitterissä, että Venäjän poliittinen tilanne on vakava.

Presidentti Vladimir Putinin tiedottajan Dmitri Peskovin mukaan Yhdysvallat puuttuu Venäjän sisäisiin asioihin.

Lähteet Yle, STT

Kuuntele juttu

3 kommenttia artikkeliin ”Venäjällä on laajoja mielenosoituksia”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste