Mielenosoituksiin osallistui kymmeniä tuhansia ihmisiä. Mielenosoituksia järjestettiin Moskovan ja Pietarin lisäksi yli sadassa muussa kaupungissa. Poliisi pidätti 3 500 ihmistä.
Mielenosoittajat tukivat oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyia. Ihmiset osoittivat mieltään myös Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia vastaan. Poliisi käytti ihmisiä kohtaan kovia keinoja. Poliisit löivät ja tönivät ihmisiä.
Venäjän viranomaiset pidättivät Navalnyin toissa sunnuntaina. Hän palasi silloin Venäjälle Saksasta, missä häntä hoidettiin myrkytyksen vuoksi. Navalnyin kannattajat uskovat, että Venäjän turvallisuuspalvelu yritti tappaa Navalnyin. Navalnyia uhkaa pitkä vankeustuomio.
Länsimaat eivät hyväksy Venäjän toimia
Venäjän toimet on tuomittu länsimaissa ankarasti. Yhdysvaltain ulkoministeriö ja Euroopan unioni vaativat, että Aleksei Navalnyi ja pidätetyt mielenosoittajat vapautetaan.
Myös Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto ja presidentti Sauli Niinistö tuomitsevat Venäjän toimet. Presidentti Niinistö kirjoitti Twitterissä, että Venäjän poliittinen tilanne on vakava.
Presidentti Vladimir Putinin tiedottajan Dmitri Peskovin mukaan Yhdysvallat puuttuu Venäjän sisäisiin asioihin.
Lähteet Yle, STT
Suostun tiedottajaan Dm. Peskov, että se on Venäjän sisäinen asia.
Yhdysvallat puuttuu myöskin Afganistanin sisäisiin asioihin.
aika moinen uutienen oli tämä uutinen oli aika melen kiitonen uutinen oli tämä