Venäjällä järjestetään kansanäänestys

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.06.2020

Venäläiset pääsevät äänestämään kesällä siitä, voiko Vladimir Putin jatkaa presidenttinä.

Presidentti Vladimir Putin ilmoitti kesäkuun alussa, että Venäjällä järjestetään kansanäänestys. Äänestyksessä päätetään uudesta perustuslaista.

Jos kansalaiset hyväksyvät äänestyksessä perustuslain muutoksen, Vladimir Putin voi jatkaa presidenttinä vuoteen 2036 saakka.

Putin on nyt toista kautta presidenttinä. Venäjän nykyisen perustuslain mukaan hän ei enää voi asettua ehdolle.

Vladimir Putin täyttää syksyllä 68 vuotta. Hänestä tuli Venäjän presidentti ensimmäisen kerran vuonna 2000.

Kansanäänestys järjestetään 1. heinäkuuta.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)