Venäjä valtasi Ukrainan laivoja

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.11.2018

Venäjän ja Ukrainan välit kiristyivät jälleen. Venäjä valtasi viikonvaihteessa kolme Ukrainan laivaston alusta ja käytti valtauksen yhteydessä myös aseita.

Venäjän erikoisjoukot valtasivat ukrainalaiset laivat sunnuntaina. Ukrainalaiset laivat yrittivät mennä Kertšinsalmen läpi kohti Mariupolin satamaa. Kertšinsalmi on Krimin ja Venäjän välissä. Venäjä valvoo salmea, koska Venäjä valloitti Krimin Ukrainalta vuonna 2014.

Laivojen valtauksessa haavoittui ainakin kuusi ukrainalaista miehistön jäsentä. Ukraina ja Venäjä syyttävät välikohtauksesta toisiaan. Venäjä väittää, että ukrainalaiset laivat eivät noudattaneet käskyjä, joita venäläiset antoivat niille. Ukraina kiistää syytöksen.

Venäjä on jo pitkään hidastanut ukrainalaisten kauppalaivojen pääsyä Kertšinsalmen läpi. Siitä on ollut haittaa ukrainalaisille yrityksille.

Ukrainan presidentti Petro Porošenko esitti maanantaina, että maahan julistetaan poikkeustila. Ukrainassa järjestetään presidentivaalit ensi keväänä. Poikkeustilan takia presidentinvaalit saattavat siirtyä.

Euroopan unioni vaatii, että Venäjä antaa ukrainalaisten alusten mennä vapaasti Kertšinsalmen läpi.

Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö sanoo, että Venäjän tulee sallia laivojen kulkea vapaasti. Niinistö toivoo, että välikohtauksen syyt tutkitaan. Myös YK:n turvallisuusneuvosto käsittelee välikohtausta.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)