Venäjä teki pakkoliitoksia

Teksti: Selkosanomat, lähteet Yle, The Guardian
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.10.2022

Venäjä järjesti syyskuun lopussa kansanäänestyksiä miehitetyillä alueilla Ukrainassa. Äänestykset järjestettiin alueilla, jotka Venäjä on vallannut Ukrainalta. äänestykset olivat laittomia.

Donetskin, Luhanskin, Hersonin ja Zaporižžjan asukkaat äänestivät siitä, pitäisikö alueiden kuulua Venäjään. Aseistetut venäläiset sotilaat vartioivat äänestyksiä.

Äänestykset eivät olleet oikeita äänestyksiä. Useimmat maat eivät hyäksy äänestystä. Lännessä äänestyksiä on kritisoitu. Niitä pidetään vääristeltyinä ja valheellisina. Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoo, että alueet ovat nyt osa Venäjää.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)